NErealizari pentru Bucuresti. Un an cu Gabriela Firea la Primaria Capitalei. #BILANT

Primul an de mandat al primarului Gabriela Firea a fost unul plin de promisiuni, insa cu putine realizari si cu foarte multe scandaluri.

Pe 23 iunie 2016, Gabriela Firea a fost investita in functia de primar general, dupa castigarea alegerilor din 5 iunie 2016, ea devenind oficial primarul Bucurestiului: Promisiunile primarului Gabriela Firea

Gabriela Firea a promis inca din toamna anului trecut ca va cumpara 400 de autobuze, 100 de tramvaie si 100 de troleibuze, insa nu a reusit nici macar sa lanseze licitatia pentru achizitia acestora, desi anunta inca de atunci ca a finalizat caietul de sarcini. Edilul a promis si benzi unice RATB pentru fluidizarea traficului, insa a facut doar o singura banda, intre cartierul Baneasa si Piata Dorobanti, care a blocat traficul in nordul Capitalei si a fost inchisa a doua zi, dupa un urias scandal.

” Am solicitat tuturor institutiilor implicate in proiectul benzii unice ca demararea acestuia sa se faca intr-o perioada in care traficul este mai redus, respectiv imediat ce incepe vacanta elevilor. Pana atunci, vor fi luate toate masurile complementare care sa asigure eficienta acestui proiect, si ma refer atat la componenta de informare a populatiei cat si la suplimentarea efectivelor de politisti locali si de la circulatie in intersectii. De asemenea, RATB va spori numarul de autobuze care circula pe liniile care vor beneficia de acest culoar si va infiinta noi linii preorasenesti care sa preia o parte dintre navetistii care vin zilnic in Bucuresti. Chiar daca pentru ca efectele pozitive sa fie vizibile e nevoie de o perioada de acomodare, acest proiect, coroborat cu innoirea si suplimentarea parcului auto al RATB si cu extinderea sistemului de semaforizare inteligenta, reprezinta solutia pentru descongestionarea traficului in Bucuresti. Studiile de mobilitate arata clar ca implementarea benzilor unice genereaza o crestere cu 20% a vitezei de deplasare a autobuzelor si o diminuare cu pana la 25% a timpilor de asteptare in statii, iar costurile de operare ale RATB se diminueaza semnificativ¬, a declarat primarul Gabriela Firea la finalul lunii mai 2017.

Principalul proiect al Gabrielei Firea in primul an de mandat a fost infiintarea a 21 de societati comerciale ale municipalitatii care ar urma sa presteze toate serviciile de care primaria are nevoie, de la constructia de locuinte pana la vanzarea de energie electrica. Aceasta masura a starnit foarte multe critici si un urias scandal,  Gabriela Firea fiind acuzata ca privatizeaza primaria si ca prin infiintarea acestor societati incearca sa eludeze legea achizitiilor publice. Deocamdata nu stim ce vor face aceste societati, ramane de vazut daca vor face licitatii, cat de transparente vor fi si ce efect vor avea asupra pietei.

Un alt scandal a fost cauzat de decorarea orasului pentru sarbatorile pascale, o premiera in Bucuresti, si de organizarea unor concerte in Piata Universitatii. Doua dintre concertele organizate de municipalitate in Piata Universitatii (unul de Ziua Europei si altul de Dragobete) au deranjat cursurile Facultatii de IStorie, iar profesorii si elevii au cerut interzicerea unuor astfel de evenimente in Piata Universitatii.

Controversata este si suma importanta alocata in 2017 pentru organizarea de evenimente. Astfel, la propunerea primarului general s-au alocat din bugetul primariei Capitalei de circa 4 miliarde lei, peste 180 milioane lei celor trei institutii care organizeaza spectacole, concerte, targuri, festivaluri si alte evenimente culturale. Mai exact,  Centrul de Creatie, Arta si Traditie al Municipiului Bucuresti are un de circa 59 milioane lei, ARCUB –  73 milioane lei, iar  Centrul de Proiecte si Programe Educationale si Sportive pentru Copii si Tineret – 52 milioane lei. Circul si teatrele bucurestene mai primesc inca 350 de milioane de lei.

In plus, s-au alocat 55 milioane lei pentru biserici, printre care si Catedrala Manturii Neamului.

O decizie importanta in mandatul Gabrielei Firea a fost bagarea in insolventa a RADET. Parerile sunt impartite, daca pe termen lung este o decizie buna, insa pe termen scurt Bucurestiul a putut furniza apa calda si caldura in iarna care a trecut, in ciuda amenintarilor venite din partea ELCEN ca va opri furnizarea agentului termic. Pe termen lung insa, trebuie facute investitii masive in modernizarea retelei, un lucru greu de facut in conditiile in care RADET are datorii foarte mari de platit catre ELCEN (circa 3,5 miliarde lei potrivit unor estimari), si exista mai multe voci care spun ca regia nu va putea accesa fonduri europene daca se afla in insolventa.

In ceea ce priveste spatiile verzi din Bucuresti, primarul general a declarat ca va rascumpara/expropria parcurile retrocedate, insa pana acum nu a expropriat/cumparat niciun parc.

Nici pana acum nu stim cat de poluat este orasul, fiindca nu avem o retea functionala de monitorizare a calitatii aerului. Este adevarat, reteaua este in administrarea Ministerului Mediului, insa Primaria poate face si ea propriile masuratori.

In aprilie 2017, Gabriela Firea anunta ca “in curand” va fi functional un sistem operatitonal pentru managementul calitatii aerului in Bucuresti si vor fi amplasate 25 de statii fixe de monitorizare a calitatii aerului, 9 relocabile si alte 20 de echipamente pentru masurari indicative. Pana acum acest moment nu s-a facut.

Totusi, marile proiecte de infrastructura – blocate la venirea Gabrielei Firea la primarie, au fost deblocate: la pasajul subteran de la Piata Sudului se circula pe o banda pe sens, insa lucrarea care avea termen de finalizare decembrie 2015, nu a fost terminata, la pasajul Nicolae Grigorescu se lucreaza, la fel si la Ciurel, lucrarile de modernizare a bd. Liviu Rebreanu au fost terminate. Parcarea park&ride de la capatul Soselei Pantelimon este in continuare blocata. Pe de alta parte, nici pana acum nu au inceput lucrarile de largire a strazii Fabrica de Glucoza, promisa de primarul Sorin Oprescu inca din 2010, pentru care exista documentatia aprobata.

Chiar daca un an de mandat este un termen scurt la scara orasului, iar procedurile de licitatie si partea birocratica este greoaie (inainte de a face ceva trebuie sa faci studiu de fezabilitate, caiet de sarcini, licitatie, licitatia poate fi contestata, proiectare, durata de executie a lucrarii), dupa cele doua mandate ale Primarului Sorin Oprescu asteptarile bucurestenilor sunt foarte mari in ceea ce priveste rezolvarea problemelor pe care orasul le are cu traficul, poluarea si sistemul centralizat de incalzire.

Trafic si reducerea poluarii

  • Ce a promis Gabriela Firea in campania electorala:

– benzi unice pentru RATB, o retea viabila de piste pentru biciclete, extinderea numarului  de  intersectii incluse in sistemul de management  al traficului din Bucuresti (SMTB) si o colaborare cu programul global Waze Connected Citizens, care ofera autoritatilor informatii in timp real cu privire la trafic, gropi, accidente si ambuteiaje.

– transformarea RATB din regie autonoma in societate comerciala si un contract de delegare a gestiunii serviciului public de transport, contract prin care se vor stabili conditiile de prestare a serviciului si modul de acordare a compensatiei pentru diferenta de tarif aferenta gratuitatilor si reducerilor pentru transportul public.

“In baza unui audit, vor fi dimensionate corect subventiile acordate de municipalitate, pe baza costurilor de exploatare si a numarului real de beneficiari. Avand o incadrare exacta in parametri bugetari  a  activitatii,  va  fi  asigurat  parcul  de autovehicule necesar pentru acoperirea integrala a nevoilor de transport public. Se  va  face  o  evaluare  si  redimensionare  a tuturor traseelor, astfel incat sa se elimine redundantele si sa se asigure interconectarea traseelor de suprafata cu cele ale metroului. Dupa ce activitatea companiei de transport public va fi pusa pe baze economice sanatoase, va fi introdus biletul unic de calatorie,  valabil  atat  pe  mijloacele  de  transport de  suprafata  cat  si  pentru  metrou.  Biletul unic va putea fi achizitionat nu doar de la punctele clasice de vanzare a legitimatiilor de calatorie, ci si online. De asemenea, va exista si o versiune electronica a tichetului, pentru telefoanele mobile inteligente”, se arata in programul Gabrielei Firea.

– pentru parcarile publice de suprafata se va introduce sistemul de taxare automata, cu plata  online  sau  prin  sms.

– demararea unui amplu program, impreuna cu primariile de sector, de amenajare si construire  de  locuri  de  parcare  de  resedinta, astfel incat sa fie descongestionate arterele de circulatie.

– continuarea proiectului care prevede amenajarea parcarilor  de  tip Park&Ride,  amplasate  la  toate  portile  de intrare in oras, unde cei care fac naveta in Bucuresti sa-si poata lasa autoturismele pe timpul zilei, avand la dispozitie mijloace de transport in comun.

Vezi aici toate promisiunile.

Cititi mai mult: www.hotnews.ro

NErealizari pentru Bucuresti. Un an cu Gabriela Firea la Primaria Capitalei. #BILANT
NErealizari pentru Bucuresti. Un an cu Gabriela Firea la Primaria Capitalei. #BILANT

Citeşte mai multe despre:

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Google+0Share on LinkedIn0